Máme radost, že se Um sem um tam od svého vzniku rozjela rychlostí miliardářovy jachty a vytváření i plnění výzev frčí. Přesto se občas setkáváme se situací, kdy je na web zadána výzva, která žádného profesionála neosloví, a my máme pocit, že by stačilo výzvu trochu vyleštit a bylo by vše jinak. Doufáme, že vám bude nápomocno čtvero bodů, do kterých jsme se snažili shrnout základy zadávání úspěšných, vymazlených výzev.
1. MYSLETE NA ZÁKLADY
Každá výzva na Um sem um tam musí být jednorázová a krátkodobá. To je základ. Na stránkách Um sem um tam nehledejte dobrovolníky pro dlouhodobé nebo opakující se projekty. Výzvy, které nesplňují dva základní atributy jednorázovosti a krátkodobosti bohužel musíme uklidit klávesou Delete.
Před zadáváním výzvy vyplňte profil vaší organizace. Svěřte se, co a proč děláte a odkud organizace pochází. Doplňte odkazy, kde si profesionál může přijít na další informace (internetové stránky, Facebook, atp.) Věřte, že pro potenciálního dobrovolníka je základ, aby projektu i organizaci důvěřoval a věřil, že svojí prací přispěje dobré věci.
2. KONKRETIZUJTE ZADÁNÍ
Nekonkrétní výzvy jsou asi nejčastější bolístkou, na kterou narážíme. Adéla Jansová, která má v Um sem um tam na starosti komunikaci s neziskovkami, se s nejasně specifikovanými výzvami setkává často: „V praxi se objevují výzvy, kde se míchají profese a není jasné, zda jsou na dvě nebo deset hodin.“ A dodává, „Je to škoda, protože organizace se tak ochuzují o spoustu potencionálních pomocníků, kteří nechtějí jít do nekonkrétní výzvy.“
Pokud výzva zavání prací pro dvě různé profese, raději výzvu rozdělte a zjednodušte. To samé platí u větších výzev, které lze rozdělit do časově méně náročných prací. Nejrychleji „mizí“ výzvy, které jsou jasně zadané a rychle zvládnutelné, takže profesionál ví, že je schopen okamžitě je vymrsknout a hurá dál.
3. PROJEKT DŮKLADNĚ POPIŠTE
Snažte se výzvy opatřit maximem informací. Pište nejen o projektu obecně, ale přidejte i praktické informace, které pomohou profesionálovi zorientovat se v projektu a udělat si obrázek, kolik mu výzva reálně zabere času. „Například chce-li neziskovka přeložit určitý text, je dobré napsat v jakém je rozsahu, v jakém formátu jej má organizace k dispozici, zda je o odborný či běžný text a tak podobně,“ radí Adéla.
Nezapomeňte také opatřit výzvu štítky, které vám nabídne webový formulář. Každou výzvu ošťítkujte podle druhu práce, odhadovanými časem, krajem, způsobem řešení a požadovanými schopnostmi. Díky štítkům bude vaše výzva vyhledatelná a vy zvýšíte šance, že si ji podle nich profesionál dokáže najít.
4. MĚJTE V CAJKU PODKLADY
V momentě zadávání výzvy, mějte připravené všechny podklady. Pokud stojíte o zpracování letáku, mějte připravené texty. Pokud chcete vystajlovat internetové stránky, dejte do kupy texty, obrázky, odkazy, atd.
Pamatujte také na to, že je vhodné určit z vaší organizace jednoho zástupce, který bude mít sto procent informací k výzvě, a který bude styčným důstojníkem pro komunikaci s profesionálem. Pro profesionály je demotivující, když výzvu zadal jeden člověk a řešil jí potom člověk další, který vlastně neví co a jak.
Gratulujeme, právě jste se prolouskali čtyřmi základními pilíři psaní úspěšných výzev. A protože se dnes cítíme štědří, dáme vám jako bonus dva další tipy!
5. PROSTUDUJTE SI NÁŠ NÁVOD
Podrobný návod, jak na zadávání výzev, najdete na našich stránkách pod odkazem „Pro neziskovky“. Přidali jsme i ukázku dobře zadané výzvy. „Když člověk zadává první výzvu, je jasné, že hned netuší, jak na to,“ říká Adéla. „Ale díky návodu a přečtení několika výzev, se můžete inspirovat a ušetřit tak do budoucna spoustu času případnými úpravami,“
6. SKŘÍPELI-TO, OZVĚTE SE
Pokud se druhá strana dlouho neozývá, potřebujete poradit nebo vznikl jiný problém, neváhejte a vyšlete holuba na neziskovky@umsemumtam.cz nebo profesionalove@umseumumtam.cz.
Kh on 3.10.2013 at 6.48 said:
Dobře napsáno!
Navrhuju, aby tenhle text nahradil „Jak na to“. Tam není nic o podkladech a kontaktní osobě, což jsou dva zásadní problémy komunikace s nadšenci z neziskovek.
KH on 3.10.2013 at 6.51 said:
Kontaktní osobu, její mail a mobil, bych zavedl jako povinné položky do každé výzvy.